نوشابه خطر ابتلا به کبد چرب را ۴ برابر افزایش می‌دهد شهادت مامور پلیس در یک مزرعه کشت خشخاش در خوزستان (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) آیا خبر عفو تتلو صحت دارد؟ | واکنش وکیل امیرحسین مقصودلو به شایعات (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) «مشهد مهربان» امسال در خدمت دانش‌آموزان محروم خراسان رضوی شکایت از باغ‌وحش ارم پس از تلف‌شدن توله شیر امیرعلی اکبری (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) ترافیک فوق‌سنگین در جاده چالوس | محورهای فیروزکوه، هراز و آزادراه قزوین - رشت را انتخاب کنید (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) زلزلۀ نسبتا شدید حوالی بندر چارک هرمزگان و جزیره کیش را لرزاند + جرئیات (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی مطرح کرد: مشهد درگیر فرونشست | تهدیدی جدی برای زیرساخت‌های حیاتی زباله، مهم‌ترین معضل زیست محیطی طرقبه و شاندیز تلاش حداکثری وزارت آموزش و پرورش ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل تأکید وزارت آموزش و پرورش بر حذف نگاه تجاری در مدارس غیردولتی هشدار مرکز اطلاعات مالی به موسسات خیریه | خیریه‌ها ممکن است در معرض فساد قرار گیرند پلیس فتا هشدار داد: کلاهبرداری با نام سود سهام عدالت تعیین وضعیت استخدام حدود ۲۰ معلم نهضتی و پیش دبستانی تا هفته آینده (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) اعتراض جمعی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان به مصوبه سقف سنی پذیرش دانشجومعلمان گلایه مندی مردم مشهد از نحوه پاسخ گویی سامانه ۱۲۲ | انتظار پشت خط آبفا کلیاتی در مورد انرژی و مواد مغذی مورد نیاز کودکان ۱ تا ۲ ساله اهواز همچنان غرق در دود ناشی از آتش‌سوزی هوالعظیم | مسئولان اقدام مؤثری نکردند نوید بارش‌های نرمال پاییزی برای چند استان توله شیر امیر علی‌اکبری در باغ وحش پارک ارم تلف شد (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) | واکنش علی‌اکبری به خبر چه بود؟ حکم قصاص قاتل الهه حسین‌نژاد تأیید شد (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) بعد از ورزش باید دوش گرم بگیریم یا دوش سرد؟ نظارت‎های دقیق‌تر بر کارخانه‌های تولیدکننده لوازم آرایشی بطری‌های نوشیدنی در آزمون بهداشت مردود شدند استرداد کلاهبردار ۳۵۰ میلیاردی به کشور فراسالمندی در انتظار کشور | یکی از مهم‌ترین چالش‌ها را شاخص‌های اساسی جمعیت‌شناسی است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۱۸ شهریور ۱۴۰۴) | کاهش دما از ابتدای هفته آینده
سرخط خبرها

افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس و فرهنگ سازی‌ای که انجام ندادیم

  • کد خبر: ۹۹۶۰۲
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس و فرهنگ سازی‌ای که انجام ندادیم
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران می‌گوید مزاحمت‌های تلفنی ۲۰ درصد بیشتر شده است.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ مزاحمت‌های تلفنی، تبعات و شاید تلفات آن، رشته‌ای است که سر درازی دارد. شاید زمانی که خبری از آیدی کالر و تلفن‌های دارای نمایشگر شماره تماس نبود، این مزاحمت‌های تلفنی در قالب زنگ‌های وقت و بی وقت و یکی دوتا فوت پشت گوشی تلفن خودش را نشان می‌داد، اما داستان همیشه به این سادگی‌ها نبوده و نیست. وقتی پای مزاحمت‌ها به مراکزی مثل اورژانس و آتش نشانی می‌رسد که با جان بیماران و افراد در معرض خطر سروکار دارند، همه چیز بغرنج‌تر و حساس‌تر می‌شود. یک تماس تلفنی بی خود و بی جهت با این مراکز و اشغال کردن کارکنان پشت خط می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان یا جان‌هایی تمام شود.

نکته بد ماجرا اینجاست که در گذر سال ها، این مسئله همچنان با شدت و حدت زیادی وجود دارد و همچنان هستند افرادی که گوشی تلفن را برمی دارند و کارکنان مستقر در آن طرف خط را اذیت و آزار می‌کنند یا با توضیح یک شرایط ساختگی از آن‌ها می‌خواهند به محلی بروند که هیچ اتفاقی در آن نیفتاده است و نتیجه همه این کارها، می‌شود از دست رفتن وقت و زمان و انرژی افرادی که شاید در همان زمان، عده‌ای در جایی دیگر به کمکشان احتیاج داشته باشند. همین ۳ ماه پیش بود که مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد در یک سال اخیر ۳۶۱هزارو۴۵۶ تماس تلفنی مزاحمی با آتش نشانی برقرار شده است.

شاید بزرگ‌ترین علت این اتفاق را باید در بی توجهی به فرهنگ سازی در این باره برای مردم جویا شد، اگر خاطرتان باشد، مدتی پیش شروان عسگری، مسئول موتورلانس تهران، در برنامه عطسه صداوسیما حاضر شد و از این گفت که روزانه ۲۰ هزار تماس با اورژانس تهران گرفته می‌شود که از این میان، ۱۰ تا ۱۵ درصد تماس‌ها مزاحمت است، یعنی حدود ۲ تا ۳ هزارتای آن.

عسگری می‌گفت حتی اگر یک شماره در روز بیست بار با ۱۱۵ تماس بگیرد، آن‌ها از نظر وجدانی، قانونی و شرعی موظف هستند هر ۲۰ بار آمبولانس اعزام کنند، حتی اگر ۱۹ بار قبل مزاحمت بوده باشد. حالا هم صحبت‌هایی از دکتر پژمان آقازاده، معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران، در خبرگزاری و شبکه‌های مختلف اجتماعی دست به دست می‌شود که از افزایش حدود ۲۰درصدی مزاحمت برای اورژانس تهران می‌گوید.

آمار‌ها می‌گوید بعد از تهران، استان‌های فارس و اصفهان بیشترین مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس را تجربه کرده اند؛ البته وضعیت در شهر‌ها و استان‌های دیگر هم خوب نیست. همین چند وقت پیش بود که رئیس اداره ارتباطات سازمان اورژانس کشور اعلام کرد روزانه ۱۰ تا ۱۲درصد تماس‌های مردم با اورژانس، مزاحمت تلفنی است؛ اما راهکار مقابله با این مسئله را باید در کجا جست وجو کرد؟ آقازاده در گفتگو با ایسنا به اهمیت مسئله فرهنگ سازی در این باره اشاره کرد و گفت: «راهکار ریشه‌ای فرهنگ سازی است. باید درباره اینکه یک مزاحمت تلفنی چه مشکلاتی برای افراد نیازمند به فوریت‌های پزشکی ایجاد می‌کند اطلاع رسانی بیشتری انجام دهیم. پشت خط نگه داشتن افرادی که نیازمند فوریت‌های پزشکی هستند، اثری جز به خطر انداختن جان آن‌ها ندارد.

او همچنین از اهمیت برخورد قانونی با این موضوع هم سخن گفت: «اکنون مزاحمت تلفنی و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود با یکدیگر توازن ندارد، به عنوان مثال فردی با یک شماره تماس و سیم کارت برای اورژانس ۱۱۵ مزاحمت ایجاد می‌کند و در نهایت برای تنبیه وی سیم کارتش را می‌سوزانند. طبیعتا این مجازات نمی‌تواند بازدارنده باشد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->