هشدار وزارت بهداشت درباره خطر آلودگی سبزیجات به مدفوع سگ و گربه کارت ورود به جلسه کنکور ۲۲ تیرماه منتشر می‌شود وزیر آموزش و پرورش ابلاغ کرد: ممنوعیت رد دانش‌آموزان میان‌پایه به بهانه افت معدل جان باختن یک کارگر در پی ریزش معدن «شهید نیلچیان» توضیحات پلیس قشم در رابطه با مجروح شدن کودک ۸ ساله در تعقیب و گریز راهکاری خوراکی در درمان پرخاشگری آیا سما جهانباز به افغانستان منتقل شده است؟ + توضیحات خواهر سما زمان انتشار کارت ورود به جلسه نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد وزیر میراث فرهنگی: ظرفیت گردشگری استان‌های آسیب‌دیده در جنگ، احیا می‌شود صدور هشدار سطح نارنجی برای مشهد و ۱۹ مرکز استان در پی پیش‌بینی خیزش گرد و خاک (۱۶ تیر ۱۴۰۴) چند توصیه‌ از سوی وزارت بهداشت درمورد روزهای گرد و غبار زمان اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق نفت مشخص شد کشف ۱۱۰ کیلوگرم حشیش در مرز سراوان چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟ پایان مرمت سرای گمرک در بازار وکیل شیراز (۱۶ تیر ۱۴۰۴) کاهش آمار گردشگری در خلیل‌آباد خراسان‌ رضوی به دلیل عدم روشنایی مناسب اژه‌ای: نظام جمهوری اسلامی ایران قدردان مردم سلحشور و متعهد کشور است مشاهده همزمان ۵ یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران + فیلم (۱۶ تیر ۱۴۰۴) آغاز ابلاغ اینترنتی دعوتنامه هیئت تجدیدنظر تامین اجتماعی (۱۶ تیرماه ۱۴۰۴) استخدام ۸۵ هزار نفر در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی شهریه مدارس باید با توجه به وضعیت معیشت منطقه‌ای تعیین شود نرخ بلیت قطار از هواپیما سبقت گرفت! ۶ پرونده آثار تاریخی ایلام در مسیر ثبت در فهرست ملی کشور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۱۶ تیر ۱۴۰۴) | از شدت گرمای هوا کاسته می‌شود جزئیات جدید درمورد نوبت دوم کنکور (۱۶ تیر ۱۴۰۴) معاون گردشگری: بحران‌های سیاسی و اجتماعی در حوزه مدیریت گردشگری فرصت است نه تهدید! تهیه شناسنامه جزایر خلیج فارس برای حفاظت زیست‌محیطی راهکار‌هایی عملی برای صرفه‌جویی آب در تابستان هنگام استفاده از کولر‌های آبی | هوشمندانه خنک شوید صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش وزش باد (۱۶ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس و فرهنگ سازی‌ای که انجام ندادیم

  • کد خبر: ۹۹۶۰۲
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس و فرهنگ سازی‌ای که انجام ندادیم
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران می‌گوید مزاحمت‌های تلفنی ۲۰ درصد بیشتر شده است.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ مزاحمت‌های تلفنی، تبعات و شاید تلفات آن، رشته‌ای است که سر درازی دارد. شاید زمانی که خبری از آیدی کالر و تلفن‌های دارای نمایشگر شماره تماس نبود، این مزاحمت‌های تلفنی در قالب زنگ‌های وقت و بی وقت و یکی دوتا فوت پشت گوشی تلفن خودش را نشان می‌داد، اما داستان همیشه به این سادگی‌ها نبوده و نیست. وقتی پای مزاحمت‌ها به مراکزی مثل اورژانس و آتش نشانی می‌رسد که با جان بیماران و افراد در معرض خطر سروکار دارند، همه چیز بغرنج‌تر و حساس‌تر می‌شود. یک تماس تلفنی بی خود و بی جهت با این مراکز و اشغال کردن کارکنان پشت خط می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان یا جان‌هایی تمام شود.

نکته بد ماجرا اینجاست که در گذر سال ها، این مسئله همچنان با شدت و حدت زیادی وجود دارد و همچنان هستند افرادی که گوشی تلفن را برمی دارند و کارکنان مستقر در آن طرف خط را اذیت و آزار می‌کنند یا با توضیح یک شرایط ساختگی از آن‌ها می‌خواهند به محلی بروند که هیچ اتفاقی در آن نیفتاده است و نتیجه همه این کارها، می‌شود از دست رفتن وقت و زمان و انرژی افرادی که شاید در همان زمان، عده‌ای در جایی دیگر به کمکشان احتیاج داشته باشند. همین ۳ ماه پیش بود که مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد در یک سال اخیر ۳۶۱هزارو۴۵۶ تماس تلفنی مزاحمی با آتش نشانی برقرار شده است.

شاید بزرگ‌ترین علت این اتفاق را باید در بی توجهی به فرهنگ سازی در این باره برای مردم جویا شد، اگر خاطرتان باشد، مدتی پیش شروان عسگری، مسئول موتورلانس تهران، در برنامه عطسه صداوسیما حاضر شد و از این گفت که روزانه ۲۰ هزار تماس با اورژانس تهران گرفته می‌شود که از این میان، ۱۰ تا ۱۵ درصد تماس‌ها مزاحمت است، یعنی حدود ۲ تا ۳ هزارتای آن.

عسگری می‌گفت حتی اگر یک شماره در روز بیست بار با ۱۱۵ تماس بگیرد، آن‌ها از نظر وجدانی، قانونی و شرعی موظف هستند هر ۲۰ بار آمبولانس اعزام کنند، حتی اگر ۱۹ بار قبل مزاحمت بوده باشد. حالا هم صحبت‌هایی از دکتر پژمان آقازاده، معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران، در خبرگزاری و شبکه‌های مختلف اجتماعی دست به دست می‌شود که از افزایش حدود ۲۰درصدی مزاحمت برای اورژانس تهران می‌گوید.

آمار‌ها می‌گوید بعد از تهران، استان‌های فارس و اصفهان بیشترین مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس را تجربه کرده اند؛ البته وضعیت در شهر‌ها و استان‌های دیگر هم خوب نیست. همین چند وقت پیش بود که رئیس اداره ارتباطات سازمان اورژانس کشور اعلام کرد روزانه ۱۰ تا ۱۲درصد تماس‌های مردم با اورژانس، مزاحمت تلفنی است؛ اما راهکار مقابله با این مسئله را باید در کجا جست وجو کرد؟ آقازاده در گفتگو با ایسنا به اهمیت مسئله فرهنگ سازی در این باره اشاره کرد و گفت: «راهکار ریشه‌ای فرهنگ سازی است. باید درباره اینکه یک مزاحمت تلفنی چه مشکلاتی برای افراد نیازمند به فوریت‌های پزشکی ایجاد می‌کند اطلاع رسانی بیشتری انجام دهیم. پشت خط نگه داشتن افرادی که نیازمند فوریت‌های پزشکی هستند، اثری جز به خطر انداختن جان آن‌ها ندارد.

او همچنین از اهمیت برخورد قانونی با این موضوع هم سخن گفت: «اکنون مزاحمت تلفنی و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود با یکدیگر توازن ندارد، به عنوان مثال فردی با یک شماره تماس و سیم کارت برای اورژانس ۱۱۵ مزاحمت ایجاد می‌کند و در نهایت برای تنبیه وی سیم کارتش را می‌سوزانند. طبیعتا این مجازات نمی‌تواند بازدارنده باشد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->